Vanaf nu gevestigd bij de huisartsenpraktijken in Vlagtwedde.

Voor het maken van een afspraak, informatie of vragen, neem direct contact op.

Contact

Rubriek ‘Wie zoet is krijgt lekker…’ Lougblad November 2011

Geplaats op maandag, november, 21st, 2011 om 14:22

Wie zoet is krijgt lekkers…

In deze terugkerende rubriek ‘diëtist aan het woord’ zal diëtist Stoffien Wisman iedere editie van het lougblad een actueel onderwerp behandelen over voeding. De maand december is een crime als je bezig bent met afvallen. Het eerste obstakel, Sinterklaas. Stoffien vertelt hoe je op een verantwoorde manier de feestdagen door kunt komen.
De feestdagen zijn onlosmakelijk verbonden met eten. Wat begon met wat kruidnootjes en een chocoladeletter wanneer de goedheiligman in het land was, is uitgegroeid tot een groots commercieel eetfestijn. Al in september liggen de eerste pepernoten in de supermarkt. Dit geeft je het gevoel dat je wel gek moet zijn om niet flink wat snoepgoed in te slaan. Hoe onttrek je jezelf van deze druk en houd je vast aan je gezonde leefstijl?

Ontzeg jezelf niet alles
Tijdens dagen dat je Sinterklaas viert, hoef je jezelf niet alles te ontzeggen een stukje gevulde speculaas of een kop chocomel kan prima. Dit werkt vaak beter dan helemaal niets van jezelf mogen om vervolgens chagrijnig met een wortel op de bank te zitten .

Beweeg extra
Eén van de beste tips om tijdens Sinterklaas op gewicht te blijven, is extra bewegen. Want wat heb je liever? Alle lekkere hapjes afslaan? Of een paar keer extra sporten, waardoor een keer iets extra’s geen probleem is.
Niets is onmogelijk
Lijkt het voor jou onmogelijk om van al die lekkernijen af te blijven? Bedenk dan dat niets onmogelijk is. Wacht een keer vijf minuten, voordat je jezelf te buiten gaat aan snoepgoed. Maak buiten een ommetje. Grote kans dat die chocoladeletter na een paar minuten een stuk minder aantrekkelijk lijkt.

Doorzettingsvermogen
Kan zelfs een wandeling je niet afleiden van de gedachte aan snoepgoed? Dan wordt het een kwestie van doorzettingsvermogen. Bedenk waarom je in eerste instantie wilde afvallen. Gaat het om je gezondheid, zelfvertrouwen, in je oude kleren passen of weer fit voelen? Laat al die redenen je te motiveren om je doel te bereiken. En bedenk hoe je je zult voelen, als je nu doorzet in plaats van weer toegeven aan je oude gewoonten


Tags:,

Beheer | Copyright © Stoffien.nl